Anayasa Yargısı Dergisi Türkiye’de alanında yayımlanan en köklü dergidir. 1984 yılından bu yana çıkan Dergi 2019 yılı itibariyle yılda iki kez yayımlanmaktadır. Derginin bir sayısında Anayasa Mahkemesi tarafından her yıl anayasa yargısı alanında düzenlenen sempozyum bildirilerine de yer verilerek her iki sayıda da anayasa hukukuyla ilgili makaleler yayımlanmaktadır.
Dergi, anayasa yargısı alanına katkıda bulunmayı amaçlayan özgün araştırma ve makalelerin yayımlandığı bilimsel ve hakemli bir dergidir. Dergide anayasa ve insan hakları hukuku alanındaki kuramsal ve mukayeseli çalışmaların yanı sıra yargısal içtihat ve uygulamaları inceleyen çalışmalara yer verilmektedir. Bu doğrultuda kuram ve uygulama arasında bir köprü kurularak bu iki alanın birbirine katkı sunması hedeflenmektedir.
Dergide, anayasa yargısının iki önemli ayağı olan anayasaya uygunluk denetimi ve bireysel başvuru incelemesi yanı sıra bu alanlarla bağlantılı olan diğer hukuk dallarıyla ilgili çalışmalara yer verilmektedir. Ülkemizin dahil olduğu uluslararası ve bölgesel insan hakları sözleşmeleri ve koruma mekanizmaları ile Anayasa Mahkemesi’ne bireysel başvuru yolu geniş çerçevede anayasa hukukunun daha dar çerçevede ise insan hakları hukukunun gelişimine bir ivme kazandırmıştır. Dergide bu alandaki gelişime katkı sunan uluslararası ve ulusal ölçekte içtihat ve uygulamaları inceleyen çalışmalar yayımlanmaktadır. Bunun yanında, ülkemizde daha uzun bir geçmişi olan soyut ve somut norm denetimi ile anayasa hukuku alanına giren diğer konulara ilişkin çalışmalara da yer verilmektedir.
Anayasa Yargısı Dergisi Yayın Kuralları
1. 1984 yılından bu yana yayımlanan Anayasa Yargısı, 2019 yılı ve 36/1 sayısı itibarıyla hakemli dergi olarak yılda iki defa yayımlanır.
2. Dergide Türkçe ve İngilizce makaleler yayımlanmaktadır.
3. Dergiye gönderilecek yazılar, başka bir yerde yayımlanmamış veya yayımlanmak üzere gönderilmemiş olmalıdır. Yazılar, akıcı, anlaşılır, dil, yazım ve bilimsel atıf kurallarına uygun, özgün ve hukuk alanına katkı yapacak nitelikte olmalıdır.
4. Yazıların ilk sayfasında çalışmanın adı, 150 ilâ 250 kelimeden oluşan özeti ve 5 anahtar kelime Türkçe ve İngilizce olarak yer alır.
5. Yazılar, .doc veya .docx formatında, yazı tipi Times New Roman, metin içinde 12 punto ve dipnotta 10 punto, iki yana yaslı ve 1,5 satır aralıklı normal stil olmalıdır.
6. Yazı içerisindeki başlıklar şu şekilde düzenlenmelidir:
I. KALIN ve TAMAMI BÜYÜK HARF
A. KALIN ve (bağlaçlar hariç) TAMAMI BÜYÜK HARF
1. Kalın ve Sadece İlk Harfler Büyük
a. İnce ve Sadece İlk Harfler Büyük
i. İnce, İtalik ve Sadece İlk Harfler Büyük
7. Dipnotlar sayfa altında, kaynakça makalenin sonunda gösterilmelidir ve metin içerisindeki dipnot numaraları noktalama işaretinden önce kullanılmalıdır.
8. Dipnotta kaynak verilirken yazar soyadı sadece baş harfi büyük olacak şekilde yazıldıktan sonra virgül konularak yazar adının baş harfi büyük harf olarak yer almalı, sonra parantez içinde yayın yılına yer verildikten sonra nokta konulmalıdır. Ardından kitap atıflarında eser adı italik yazılmalı, yayın yerini müteakip iki nokta üst üste konulduktan sonra yayınevine ve sayfa numarasına yer verilmelidir. Verilen kaynak makale ise makale adı çift tırnak içine alınmalı, sadece eser adı italik verilmeli, cilt numarası, sayı numarası ve sayfa sayısı sırası ile gösterilmelidir.
Örnek: Turhan, M. (2007). “Anayasanın Hak Temelli Yorumu ve Anayasa Yargısı”, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, C. 62., S. 3., s. xx.
Onar, E. (1993). 1982 Anayasasında Anayasayı Değiştirme Sorunu, Ankara: Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Yayını, s. xx.
Derleme Kitap:
Göztepe, E. ve Çelebi, A. (Der.). (2012). Demokratik Anayasa. İstanbul: Metis Yay.
Derlenmiş kitaptaki bir bölüm veya makale:
Hakyemez, Y. Ş. (2012). Hükümet Sistemi Arayışları ve Yeni Anayasa, içinde Göztepe, E. ve Çelebi, A. (Der.), Demokratik Anayasa (ss. 270-297). İstanbul: Metis Yay.
9. Arada başka bir esere atıf yapılmaksızın aynı esere atıf yapıldığında “a.g.e.” yazıldıktan sonra sayfa numarası verilir ve nokta konulur. Aynı esere ikinci kez ve sonraki atıflarda yalnızca yazar soyadı, adının ilk harfi ve yayın yılı belirtildikten sonra sayfa numarasına yer verilir.
Örnek: a.g.e. s. xx.
Turhan, M. (2007). s. xx.
Onar, E. (2003). s. xx.
10. Mahkemenin bireysel başvuru kararlarına ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi kararlarına ilk atıflar tam, sonraki atıflar kısaltılarak aşağıdaki şekilde yapılır:
Örnek: (İlk atıf AYM) Nilgün Halloran, B. No: 2012/1184, 16/7/2014, § 41.
(Sonraki atıf AYM) Nilgün Halloran, § 41.
(İlk atıf AİHM) Van Der Mussele/Belçika, B. No: 8919/80, 23/11/1983, §§ 32-34.
(Sonraki atıf AİHM) Van Der Mussele/Belçika, §§ 32-34.
11. Mahkemenin norm denetiminde verdiği kararlara aşağıdaki şekilde atıf yapılır:
Örnek: AYM, E.2012/3, K.2013/25, 5/6/2013, (varsa) § 35.
12. Derece mahkemelerince verilen kararlara aşağıdaki şekilde atıf yapılır:
Örnek: Yargıtay 5. Hukuk Dairesinin … tarihli ve … sayılı kararı.
Danıştay Beşinci Dairesinin … tarihli ve … sayılı kararı.
13. Yazıların kaynakça kısmında; yazarın tamamı büyük harfle soyadı ve yalnızca ilk harfi büyük olarak adı ardından yayın yılı şeklindeki düzene uyulmalı ve makale ve kitap bölümleri için sayfa aralıklarına yer verilmelidir.
Örnek: TURHAN, Mehmet (2007). Anayasanın Hak Temelli Yorumu ve Anayasa Yargısı, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, C. 62., S. 3., ss. 379-404.
ONAR, Erdal (1993). 1982 Anayasasında Anayasayı Değiştirme Sorunu, Ankara: Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Yayınları.
14. Çevirimiçi kaynaklara yapılan atıflarda url adresinden sonra parantez içerisinde erişim tarihi verilir.
Örnek: https://anayasa.gov.tr/tr/yayinlar/istatistikler/genel-kurul/
(Erişim Tarihi: 15/3/2020)
15. Yazılar, Anayasa Yargısı Yayın Kuralları’na uygun değilse reddedilir.
16. Yazarların; güncel unvanlarını, görev yaptıkları kurumları, haberleşme adresleri ile telefon numaralarını ve e-posta adreslerini yayınlanmasını istedikleri yazıyla birlikte anayasayargisi@anayasa.gov.tr e-posta adresine göndermeleri zorunludur.
17. Yazılar, “kör hakemlik” sistemi uyarınca, yazarların adı yazı metninden çıkarılarak hakeme gönderilir. Yazının hangi hakeme gönderildiği konusunda yazarlara bilgi verilmez. Hakem tarafından yazının yayımlanması uygun bulunmadığı takdirde bu durum yazara bildirilir. Hakem raporu düzeltme içeriyorsa; rapor, hakem adı belirtilmeksizin yazara gönderilir ve yazının hakem raporuna göre düzeltildikten sonra yayımlanabileceği bildirilir. Bu süreç hakemin yazının yayımlanmasını uygun bulmasına kadar devam eder.
18. Yazıları yayınlanan yazarlara “Kamu Kurum ve Kuruluşlarınca Ödenecek Telif ve İşleme Ücretleri Hakkında Yönetmelik” çerçevesinde telif ücreti ödenir.
19. Anayasa Mahkemesi yayımlanması kabul edilen yazıların her türlü yayın haklarına sahip olur.
Yayın Politikası ve Etik İlkeler
Anayasa Yargısı Dergisi, bilimsel yayın etiği kapsamında Yayın Etiği Komitesi (COPE: Committee on Publication Ethics) ve Açık Erişim Dergiler Dizini (DOAJ) gibi kuruluşlar tarafından belirlenmiş etik standartlar ve ilkeler çerçevesinde hareket etmektedir.
Anayasa Yargısı Dergisi, açık erişim ve ücretsiz akademik ve bilimsel yayıncılık ilkesini benimsemektedir. Yazarlardan makale başvuru, değerlendirme ve yayın süreçlerinde herhangi bir ücret alınmaz. Dergi içeriğine, Anayasa Yargısı Araştırmaları Merkezi web sayfası (ayam.anayasa.gov.tr) üzerinden herhangi bir kısıtlama olmaksızın yayın tarihinden itibaren tam metin olarak sürekli ve ücretsiz açık erişim sağlanmaktadır.
Makale göndermeden önce, uluslararası standartlar esas alınarak belirlenmiş yayın politikası ve etik ilkeler ile derginin yazım kurallarının dikkatli bir şekilde okunması gerekmektedir. Yazarlar dergiye makale gönderdikleri zaman bu ilke ve kuralları kabul ettiklerini beyan etmektedir.
Makalenin Yayın Kurulunca değerlendirme sürecine alınması bir yayın taahhüdü anlamına gelmez. Değerlendirme süreci olumlu sonuçlansa bile makalenin yayımlanıp yayımlanmayacağı veya hangi sayıda yayımlanacağı Yayın Kurulunun kararı ile belirlenir.
Yayın Kurulu, makaleleri yazarının ırkına, cinsiyetine, dini inancına, etnik kökenine, uyruğuna ve siyasal görüşüne bakmadan, akademik ve bilimsel içeriğine göre değerlendirir.
Yayın Kurulunun, makalelere ilişkin intihal ve suiistimal iddialarını inceleyerek etik standartlar ve ilkeler çerçevesinde işlem yapma hakkı saklıdır.
Dergiye gönderilen bir makalenin aynı zamanda başka bir dergiye gönderilmemiş olması zorunludur.
Yayın Kurulu, dergiye gönderilen tüm materyalin ve hakemlerle yapılan tüm yazışmaların gizliliğini korumayı teminat altına alır.
1. Yazarlar
Yazarlar hazırladıkları özgün ve bilimsel çalışmalarla dergiye başvurabilir. Dergiye gönderilen makaleler başka bir yerde yayınlanmamış ya da yayınlanmak üzere gönderilmemiş olmalıdır.
Yazarın makalesini değerlendirme süreci başlamadan geri çekme hakkı saklıdır. Değerlendirme süreci başlamış olan makalenin yazar tarafından geri çekilmek istenmesi durumunda, Yayın Kurulunun onayı gerekir.
Gönderilen makale ile ilgili çıkar çatışması oluşturacak durumlar ve ilişkiler varsa yazar tarafından açıklanmalıdır.
Yazarlar makalede kullandıkları tüm alıntılara referans vermelidir.
Yazarlar kaynakların orijinalliğinden ve teyidinden sorumludurlar.
Yazarlar makalenin başka bir kişi ya da kurumun fikri mülkiyet haklarını ihlal etmediğini, intihal, sahtecilik, çarpıtma, tekrar yayım, dilimleme, haksız yazarlık ve diğer etik ihlali türlerini içermediğini ve tüm sorumluluğun kendilerinde olduğunu taahhüt eder.
Makalelerde ileri sürülen fikirler yazarlara ait olup Anayasa Yargısı Dergisini bağlayıcı etkisi yoktur.
Makalede adı geçen tüm yazarlar, gönderilen ve yayınlanan makaleler üzerinde eşit sorumluluğa sahiptir.
Yazışmadan sorumlu yazar, tüm ortak yazarların yayına ve ortak yazar olarak adlandırılmaya rızası olmasından sorumludur. Çalışmaya önemli bilimsel ve yazınsal katkı sağlayan tüm kişiler ortak yazar olarak adlandırılmalıdır.
Yazarlar kullanılan verilerin kullanım haklarına, araştırma/analizlerle ilgili gerekli izinlere sahip olduklarını gösteren belgelere sahip olmalıdır. En az beş yıl süre ile verileri ve belgeleri saklamalıdır.
2. Hakemler
Anayasa Yargısı Dergisi, makalelerin değerlendirme sürecinde çift taraflı kör hakemlik ilkesini benimsemiştir. Hakemler yazar adını göremeyeceği gibi yazarlar da hakem adını göremez. Hakemler ve yazarlar birbiri ile doğrudan iletişime geçemez.
Hakemler sadece uzmanlık alanı ile ilgili çalışmaları değerlendirirler.
Hakemler kendilerine ulaşan makaleleri gizli tutmalı ve hakemlik sürecinden elde ettikleri bilgileri kişisel menfaatleri için kullanmamalı ve başkalarıyla paylaşmamalıdır. Tarafsız ve gizlilik içerisinde, akademik dil kullanarak değerlendirme yapmalıdır.
Hakemler değerlendirmeyi nesnel bir şekilde sadece çalışmanın içeriği ile ilgili olarak yapmalıdır.
Hakemler değerlendirme sürecinde çıkar çatışması ve rekabet ile karşı karşıya olduğunu düşünürse, çalışmayı incelemeyi reddederek, dergi editörünü bilgilendirmelidir.
Hakemler makaleyi belirlenen zamanda ve etik sorumlulukla değerlendirmelidir.
3. Telif ve Yayın Hakları
Dergide yayımlanması kabul edilen ve yayımlanan yazıların yazılı ve elektronik ortamda tüm yayın hakları Anayasa Yargısı Dergisi’ne aittir.
Anayasa Yargısı Dergisi’ne web sayfası üzerinden makale gönderilmesi aşamasında yazışmadan sorumlu yazar, makalenin her türlü yayım, basım, sunum, dağıtım ve elektronik ortamda sunulmasından doğan telif ve yayın hakkını, hiçbir kısıtlama olmadan Anayasa Yargısı Dergisi’ne devretmekte ve elektronik lisans anlaşmasını tüm yazarlar adına kabul etmektedir.
4. Değerlendirme ve Yayım Süreci
Makale Gönderimi
Makalelerin Türkçe veya İngilizce olarak gönderimi ve takibi Dergi Park UDS sistemi üzerinden ve Anayasa Yargısı Araştırmaları Merkezi (AYAM) (ayam.anayasa.gov.tr / anayasayargisi@anayasa.gov.tr) web sayfası/e-mail üzerinden elektronik olarak yapılmaktadır.
Ön Değerlendirme
Makaleler, hakem incelemesine gönderilmeden önce yayın ilkeleri ve yazım kurallarına uygunluğu açısından ön değerlendirmeye tabi tutulur. İlke ve kurallara uymayan makaleler hakem incelemesine gönderilmez ve yayımlanmaya uygun olmadığı yazarına bildirilir.
Hakem İncelemesi
Yayın ilkeleri ve yazım kurallarına uygun olan makaleler değerlendirilmek üzere editör kurulu tarafından belirlenen en az iki hakeme gönderilir. Bu süreçte yazarlar ve hakemler süreç boyunca birbirlerinden habersizdir. Hakemler uzmanlık alanlarına göre makalelerin değerlendirilmesi için seçilirler ve değerlendirmelerini rapor halinde editör kuruluna iletirler. İki hakemin farklı görüş bildirmesi halinde üçüncü bir hakem görüşüne başvurulur.
Değerlendirmeler ve Düzenleme
Hakemlerin düzeltme öngörmesi halinde, makale yazara gerekli düzeltmeleri yapması için geri gönderilir. Yazar tarafından belirtilen süre içinde yapılarak dergiye iletilir. Gerekli görüldüğü takdirde düzeltilmiş makale yeniden hakemlerce değerlendirmeye alınır. Makale değerlendirme aşamasında hakem görüşüne yazar tarafından itiraz gelmesi halinde başka bir hakem görüşüne başvurulması Yayın Kurulunun takdirindedir. İki hakemin olumlu görüşünü alan makaleler Yayın Kurulu kararı ile kabul edilebilir, iki hakemin olumsuz görüş bildirdiği makaleler ise reddedilir.
Yayımlanma
En az iki hakemin olumlu görüşünü içeren makaleler yayın portföyüne alınarak yayın kurulunun belirlediği sıraya göre https://dergipark.org.tr/tr/pub/anayasayargisi ve AYAM web sayfasında (ayam.anayasa.gov.tr) açık erişimli olarak yayımlanır. Hakemler tarafından olumlu görüş almış olsa dahi makalelerin yayımlanması Yayın Kurulu kararına bağlıdır.
Makalenin Geri Çekilmesi
Dergiye gönderilen ve değerlendirme süreci başlamamış makaleler yazarlar tarafından geri çekilebilir. Değerlendirme süreci başlamış makalelerin geri çekilmesi Yayın Kurulunun onayı ile mümkündür.
Herhangi bir ücret talep edilmemektedir.